Doprava
Udržitelnost a ESG
Z našeho kraje

Ekologická MHD v Hradci Králové

Dopravní podnik nakoupil elektrobusy, parciální trolejbusy a potřebnou infrastrukturu.
Ekologická MHD v Hradci Králové

Hradec Králové je jedním z českých měst, které se angažují v rozvoji konceptu Smart city. Nemalou měrou k tomu přispívá i bezemisní městská doprava, která dnes představuje 30 % všech dopravních výkonů MHD a zahrnuje trolejbusy a již několik let také tři elektrobusy. Park elektrických autobusů Dopravního podniku města Hradec Králové se v blízké budoucnosti rozšíří o 20 nových elektrobusů a 9 parciálních trolejbusů, což se významně promítne i do nárůstu výkonů bezemisní MHD. Prvních deset ze série nových elektrobusů bylo veřejnosti představeno v červnu 2018.

Novým elektrobusem pro Hradec Králové je 12 m dlouhý SOR NS 12 ELECTRIC. Tento plně klimatizovaný elektrobus má trakční baterie umístěné na střeše vozidla, čímž není omezen prostor pro cestující a vozidlo je v salónu cestujících maximálně prostorné. Na střeše jsou dále umístěny klimatizace a pantograf pro průběžné nabíjení během dne. Přepravní kapacita elektrobusu se třemi dveřmi je 100 cestujících, z toho 35 sedících. Minimální dojezd tohoto elektrobusu je 180 kilometrů na jedno nabití. Součástí dodávky dvaceti elektrobusů jsou i nabíjecí stanice pro pomalé nabíjení pro každý elektrobus a tři rychlonabíjecí stanice.

Pro nabíjení je v Hradci Králové využíván nestandardní nabíjecí systém od EC Engineering, používající pětipólový střešní pantograf. Nabíjecí stanice budou připojeny k měnírnám trakčního vedení. Podobný systém používají například elektrobusy Solaris s nabíjecí technologií Schunk Smart Charging v polském Krakově. Na tuto investici dopravní podnik získal dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) ve výši 235 mil. Kč.

Tradiční a pro Hradec Králové typické trolejbusy letos doplní nový model značky SOR TNB 12 s pomocným bateriovým pohonem, tzv. parciální trolejbus, který bude schopný ujet až deset kilometrů své trasy bez trolejového vedení. I tato vozidla s 34 místy k sezení a 70 místy k stání budou plně klimatizovaná a budou mít čtvery dveře. Samozřejmostí je systém rekuperačního brzdění. Dopravní podnik města Hradec Králové v roce 2018 pořídí 9 těchto trolejbusů, spolufinancovaných z IROP a z projektu Integrovaných územních investic – ITI Hradecko-pardubické aglomerace.

Po dokončení všech záměrů, tedy nákupu elektrobusů, trolejbusů a dostavby trati ke konečné Pod Strání, by se měl podíl vozidel poháněných na elektřinu na dopravních výkonech zvýšit ze současných 30 % na rovných 50 %.

 

Sdílejte na sociálních sítích